از آخرین نسخه ویدوز فاصله بگیریم! زمانی ماکروسافت با ویندوز 95 مردم را به اوج شادی رسانده بود!(به تصویر زیر نگاه کنید!)
بله؛ شاید با توجه به دنیای پر زرق و برق کنونی چنین حرفی خنده دار به نظر برسد و شاید هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی امری بدیهی به نظر برسد اما ماکروسافت این نسخه از ویندوز خود را در 24 آگوست ۱۹۹۵( ۲ شهریور ۱۳۷۴) منتشر کرد.
نقطه عطف گذشته و آینده ویندوز را باید در همین نسخه بدانیم. تحول از حالت 16 بیت به 32 بیتی؛ تکرار و پیشرفت موفقیت های ویندوز 3 و 3.1x اینبار در نسخه جدید ماکروسافت رقم خورده بود. آمده بود تا محبوب ترین ویندوز برای سال ها باقی بماند آن هم بااولین تجربه منوی start خاص خودش!
ویندوز 95 بیــــسـت ساله شد و در این 20 سال رفته رفته جای خود را به نسخه های بعدی داد؛ اما بدون شک نقطه شروع ماکروسافت برای رسیدن به شکل و شمایل کنونی ویندوز همین نسخه 95 بوده است.
windows 95رابط کاربری ویندوز نسبتا تغییر کرده بود و قابلیت های بسیاری در زمینه های مختلف در اختیار کاربران می گذاشت و همین موارد کوچک توانستند به تجربه بهتر کاربر از ویندوز کمک شایانی کنند و ویندوز ۹۵ را به شهرت رسانند. دسکتاپ ویندوز از نو طراحی شد و حالا کاربر می توانست آیکون های مختلفی را بر روی دسکتاپ قرار دهد همچنین کاربران می توانستند پوشه ها، میان بر ها و موارد دیگر را نیز بر روی دسکتاپ قرار دهند. نرم افزار هایی که در حال اجرا بودند اکنون در نوار وظیفه ویندوز که در پایین دسکتاپ قرار داشته و دارد نمایش داده می شدند اما این تنها کاربرد نوار وظیفه نبود بلکه کاربران با استفاده از نوار وظیفه می توانستند کنترل بیشتری بر روی نحوه اجرای نرم افزار ها داشته باشند، میزان بلندی صدای رایانه خود را کنترل کنند، تاریخ و زمان را ببینند و یا کار های دیگری انجام دهند.
تفاوت ظاهری ویدوز 95 نسبت به نسخه پیشین به طور کامل مشهود است:

ویندوز 3 :
محیط کاربری ویندوز 3

ویندوز 95 :

محیط کاربری ویندوز 95 به همراه start

تمامی این مواردی که گفته شد در نسخه های فعلی ویندوز نیز حضور دارند و ما هر روز با آن ها سر و کار داریم اما به شکلی متفاوت تر و هوشمندانه تر از گذشته.
زمانی که مایکروسافت ویندوز ۹۵ را عرضه کرد، یک ویژگی برتر باعث موفقیت هر چه بیشتر این نسخه از سیستم عامل ویندوز بود.منوی استارت که پیشتر از آن برایتان گفته بودیم یکی از محبوب ترین و معروف ترین ویژگی های سیستم عامل ویندوز است که طرفداران بسیاری دارد و در بیشتر نسخه های ویندوز حضور داشته و همواره در کنار کاربران بوده است. کاربران می توانستند تنها با یک کلیک ساده بر روی دکمه منوی استارت به نرم افزار های نصب شده، برخی میان بر ها، تعدادی از تنظیمات سیستم و فایل های مهم دسترسی داشته باشند که یک امتیاز ویژه محسوب می شد و به کار ها سرعت می بخشید.
یکی دیگر از قابلیت های متمایز کننده ویندوز 95 اینترنت اکسپلورر بود:
وقتی که اولین نسخه ویندوز ۹۵ معرفی شد، مرورگر اینترنت اکسپلورر را به همراه نداشت اما اندکی پس از عرضه اولین نسخه ویندوز ۹۵، اینترنت اکسپلورر نیز به نسخه های بعدی اضافه شد و به عنوان یک بسته الحاقی عرضه گشت. جالب است بدانید که لوگو اینترنت اکسپلورر تا نسخه ۳ به این نرم افزار اضافه نشده بود و بعد از این نسخه بود که مرورگر مایکروسافت بالاخره یک لوگو رسمی داشت!
در ویندوز ۹۵ ما شاهد تولد نسخه ۴ اینترنت اکسپلورر هم بودیم که به صورت یک بسته از طریق به روز رسانی ویندوز عرضه شد و به کاربران این امکان را می داد تا با سرعت بیشتری به اینترنت دسترسی داشته باشند.

اضافه شدن اینترنت اکسپلورر
در محبوبیت منوی استارت ویندوز همین بس که وقتی ماکروسافت تصمیم به جایگزینی صفحه ی استارت مترو بجای منوی استارت در ویندوز های 8 و 8.1 کرد بسیاری از کاربران لب به اعتراض گشودند تا جایی که  بالاخره منوی استارت با ویندوز 10 به رایانه ها بازگشت؛ اما اینبار مدرن تر و بروز تر از همیشه به صورت ترکیبی از صفحه استارت ویندوز 8 و 7 . . .

در زیر میتوانید جلوه های امروزی ماکروسافت را در 2 نسخه آخر از ویندوزش مقایسه کنید:
ویندوز 8.1 :

صفحه استارت بجای منوی استارت در ویندوز 8.1
ویندوز 10 :

استارت با آخرین تغییراتش مجددا به ویندوز بازگشت!
به ویندوز ۹۵ باز گردیم...
این نسخه رویایی به شما این امکان را می داد که فایل ها، پوشه ها و نرم افزار های خود را به سادگی با ویندوز اکسپلورر مدیریت کنید. مایکروسافت به کاربران این امکان را داد که همه چیز را با دو بار کلیک کردن باز و اجرا کنند! فرقی نمی کرد که برنامه و یا فایلی را مد نظر دارید، کافی بود دو بار بر روی آن کلیک کنید تا آن را باز و یا اجرا کنید. در کنار این قابلیت، مایکروسافت به کاربران اجازه داد تا تقریبا هر چیزی که بر روی دیسک سخت دارند را مدیریت کنند!
خوشامدگویی در ویندوز 9520 سال گذشت و قابلیت های ویندوز 95 با ارتقاء و پیشرفتی مطلوب به نسخه های بعدی راه یافته اند و باعث دلپذیر شدن و راحتی کاربران شده اند. شما چطور؟ ویندوز 95 را تاکنون تجره کرده اید؟ شما هم مانند اکثر کاربران رایانه در جهان ویندوزی هستید یا از اقلیت طرفدار OS X هستید؟ نظرات خود را با فینوز در میان بگذارید. . .